Wednesday 8 August 2018

BAU BADAN SEPERTI IKAN MASIN? BUAT 3 LANGKAH INI ELAKKAN BADAN BERBAU, KAWAN PASTI TAK TUTUP HIDUNG LAGI



Assalamualaikum, hai semua!

Ini saya, Ismalina!

Tahukah anda, jika badan kerap berpeluh tandanya akan ada bakteria. Jika tidak mengambil berat tentang kebersihan badan, memang akan timbulkan masalah. Bau badan yang normal adalah bauan semulajadi badan yang tidak berbau tengik.

Bau badan yang terlalu kuat akan menimbulkan rasa kurang senang antara kawan-kawan dan juga orang yang berada di sekeliling anda. Mesti anda rasa terganggu dan rendah diri kan?

Sebum peluh terlalu aktif mengeluarkan peluh jika anda seorang yang aktif, wajib menjaga tubuh agar sentiasa bersih dan wangi.

Bau badan yang terlalu busuk juga boleh menjadi petanda kandungan toksin dan asid dalam badan terlalu tinggi! Jadi anda perlu bersihkan tubuh badan anda daripada dalaman, flush segala kotoran yang tersumbat di usus semua.

Ibarat paip yang tersumbat saluran, kalau tak dibaiki kotoran akan bertakung dan akan menjadi busuk kan?

Begitulah juga dengan saluran usus kita, usus kalau tak di jaga dengan baik toksin tak dapat dikeluarkan melalui saluran kencing dan pembuangan. Tersumbatlah sebab benda kotor (toksin) tak keluar daripada badan.

Masalah bau badan bermula apabila seseorang itu mencapai akil baligh. Namun individu yang tubuh badan lebih gempal atau gemuk, individu kuat berpeluh, dan individu yang suka mengambil diet berempah serta individu menghidap penyakit kronik seperti kencing manis atau gout lebih berisiko tinggi mendapat masalah badan berbau.
Biasanya keringat atau peluh tidak berbau. Tapi kalau melekat di permukaan kulit selama beberapa jam dapat menimbulkan masalah bau badan. Bau badan juga dikenali sebagai bromhidrosis, osmidrosis atau ozochrotia.

Bau badan sebenarnya berlaku apabila bakteria yang terdapat pada permukaan kulit menguraikan protein yang terdapat pada lapisan kulit dan peluh kepada asid.
Terjadi sebab  kegiatan bakteria-bakteria yang terdapat di permukaan kulit akan membiak dengan lebih cepat dan menyebabkan kandungan asid di dalam peluh bertambah dengan lebih cepat.

Wajib buat 3 langkah ini, baru clean and clear badan!


Mandi sekerap yang boleh

Ya mandi! Mudah bukan? Jika anda jenis yang mudah keluarkan peluh, mandi dengan lebih kerap sehingga anda rasa selesa. Mandi adalah antara penawar yang terbaik untuk bersihkan segala kotoran di badan. Jangan tunggu tidak selesa dan badan berbau baru nak mandi ye! Daripada anda berhabis duit untuk membeli minyak wangi yang mahal untuk disembur ke badan, wangian hanya mampu tahan sahaja bau badan anda.tetapi jika tak mandi, disembur pula minyak wangi.maunya busuk sebusuknya bila peluh bercampur minyak wangi tadi!

Minyak wangi boleh dipakai, Cuma mandi. Eh ada ke orang yang malas mandi ni?

Kesian, pengsan  kawan-kawan anda nanti. Tambahan pula Malaysia berada di garisan khatulistiwa, yang mana lebih banyak cuaca lembab berbanding kering. Maknanya lebih cepat bakteria membiak.

Jangan la anda bandingkan, orang arab takda pun berbau, bakteria ni.
Iklim cuaca negara timur tengah tak sama dengan malaysia ye, cuaca di negara mereka panas kering. Jadi bakteria susah nak membiak sangat.

Sebab tu, pengalaman kak ina biasa bercakap dengan orang arab yang berhijrah ke Malaysia. Beliau pelik kenapa bila datang ke Malaysia, dia mula ada resdung dan alahan?

faktor cuaca negara kita berbeza. Lembab kan. Juga resdung sebab beliau makan makanan seperti, budu,ikan pekasam dan lain-lain. Negara beliau mana la nak ada belacan dan sebagainya. Roti makanan ruji mereka.

Dah usaha mandi dengan kerap, tapi masih lagi badan berbau busuk?


Ok, baca langkah yang seterusnya!

Kurangkan pengambilan daging dalam makanan

daging juga merupakan salah satu penyebab dari bau badan. Mereka yang terlalu banyak mengambil makanan berasaskan daging kebiasaannya mempunyai aroma tubuh badan yang kurang sedap berbanding mereka yang sering mengambil makanan berasaskan sayuran.  kerana  sifat daging yang sukar dicerna berbanding sayuran.
Jadi , individu yang menpunyai masalah bau badan perlu mengurangkan pengambilan daging dan melebihkan pengambilan makanan yang berasaskan sayuran.


Amalkan pengambilan suplement set badan berbau shaklee

Shaklee mempunyai set suplement untuk masalah badan berbau.

Vitamin alfafa



 sangat tinggi serat dan dihasilkan daripada tumbuhan alfafa. Sejenis herba, wangi. Alfafa dapat keluarkan toksin daripada badan. Dikenali juga sebagai kacip fatimah semulajadi.memang ringan badan sebab toksin dibuang melalui saluran pembuangan. Lawas ke tandas setiap hari!

Vitamin c sustaine release




Meningkatkan sistem imun badan. Ketahanan daripada bakteria. Membantu dalam Penghasilan kolagen.

Vivix






the best among the best! Lengkap jika ada vivix. Vivix akan baiki semula sel dan ketahanan badan. Kaya dengan antioksida. Toksin yang tak elok akan dikeluarkan.
Biar gambar berbicara.ewah


Promosi ogos!
#alfafa beli 3 less 5% ye.
#vivix beli 2 less 5%
#vivix beli 6 dapat 1
#cash back
#free membership

Cari shaklee? Kak ina
Pengedar shaklee changlun,kedah.
019 4668561 (wassap/call)
Facebook: isma amanina


Salam mahabbah.






No comments:

Post a Comment

Followers