Friday 24 August 2018

SAKIT JANTUNG: KETAHUI 8 TANDA DIRI ANDA KEMUNGKINAN TERKENA PENYAKIT INI




Assalamualaikum, hai semua!
Ini saya, ismalina!

Selamat hari raya aidiladha,
Musim raya datang, mesti akan diwarnai dengan kunjung-mengunjung ke rumah jiran kan.
Kak ina pasti anda tentu dihidangkan dengan pelbagai makanan contohnya lemang, ketupat, rendang dan sebagainya.

Tapi berpada-pada ye makan tu. Nanti naik kolesterol dan tekanan darah tinggi kalau terlebih makan.

Pernah ke rasa dada sentiasa berdebar-debar?
Rasa macam cepat lemah semangat, jantung berdegup laju?
Jantung rasa sakit seperti dicucuk-cucuk?

Penyakit jantung merupakan penyakit pembuinuh dalam senyap di Malaysia tau! Selain kencing manis dan darah tinggi.

Jantung kita ni organ yang sangatla penting. Cuba bayangkan kalau sekali jantung berhenti berdegup. Mesti boleh hilang nyawa kan? Besarnya Kuasa Allah swt ciptakan organ jantung yang unik macam ni, bekerja tanpa henti mengepam darah ke seluruh tubuh kita dan bekalkan sumber nutrien.

Sami’ na wa ato’na (mendengar dan taat), begitu patuh jantung patuh suruhan Allah swt kan?

Jadi di sini, ada 8 tanda yang mungkin kita semua patut perati damn ambik berat. Apakah jantung kita ni sihat ke tidak?

1. Kerap Sakit Dada
Sakit dada merupakan tanda yang paling kerap berlaku kepada pesakit. Pesakit akan mengadu sakit di bahagian dada sama ada ditengah atau di sebelah kiri. Ia berlaku disebabkan sel-sel jantung tidak mendapat oksigen yang mencukupi kerana kurangnya aliran darah ke otot-otot jantung.
Selalunya jika sakit tersebut tidak serius, ia cuma mengambil masa yang singkat untuk lega. Sama ada 5 minit hingga 10 minit. Tetapi sekiranya sakit tersebut serius ia boleh mengambil masa lebih dari 20 minit. Sakit dada juga boleh berlaku semasa melakukan aktiviti mahupun berehat. Sekiranya sakit tersebut berlaku semasa melakukan kerja-kerja berat, penyakit tersebut tidak seteruk apabila pesakit mengadu ketika rehat. 
2. Selalu Sukar Bernafas
Kesukaran ini biasa terjadi ketika tidur atau hanya sekadar berbaring malah pesakit akan sering mengalami sesak nafas terutama apabila melakukan aktiviti. Penyakit jantung boleh menjadi semakin serius sekiranya anda mudah mengalami sesak nafas walaupun melakukan kerja-kerja ringan seperti menaiki tangga atau pergi tandas.Untuk mengatasi hal tersebut, ambil nafas dalam-dalam dan hembus nafas perlahan-lahan.
3. Kurang Selera Makan
disebabkan oleh pengumpulan cairan di dalam hati atau sistem pencernaan yang menyebabkan sesiapa yang mempunyai masalah sakit jantung ini kurang selera makan. 
4. Sering Rasa Lelah Penat
Rasa lesu dan lelah tanpa sebab ini berlaku kerana tubuh tidak mendapat oksigen yang mencukupi. 
5. Kerap Buang Air Kecil
Kekerapan membuang air kecil juga adalah salah satu tanda sakit jantung. Hal ini kerana disebabkan cairan yang terkumpul pada ginjal melalui aliran darah pada siang hari. Untuk menghindari hal ini, anda digalakkan mengawal pengambilan air pada waktu malam hari. 
6. Bengkak Kaki 
Bengkak kaki sering berlaku kepada pesakit yang mengalami kegagalan jantung berfungsi. Kaki akan menjadi bengkak dan berat dan jika anda tekan pada bahagian buku lali, anda dapat lihat bentuk jari anda hasil tekanan tersebut. 
7.Mudah berpeluh
Tanda ini sering berlaku pada waktu malam ketika tidur sehinggakan terpaksa menukar pakaian berkali-kali. Malah ia juga boleh berlaku tidak kira waktu. 
8.Sering berdebar-debar
Sering berdebar bukan perkara yang biasa berlaku kepada semua pesakit jantung. Sesetengah pesakit mempunyai masalah berdebar dan setengah pesakit tidak mengalaminya. Mungkin ada pesakit yang mengadu sakit ketika berjalan dan penyakit jantung juga boleh menyebabkan pesakit pengsan disebabkan oksigen tidak dapat sampai ke otak.
Semua ini adalah petanda awal, kak ina sarankan anda semua perlu berjumpa doktor terlebih dahulu untuk buat rawatan lanjut dan mengesahkan tahap kesihatan masing-masing ye.
Bagaimana vivix shaklee boleh bertindak bantu rawat jantung anda supaya kuat?


resveratrol di dalam vivix boleh membawa kesan untuk perlindungan jantung termasuk:-

1)  Peningkatan paras lipoprotein berkepadatan tinggi (HDL) atau lebih dikenali sebagai kolestrol baik yang melindungi diri kita daripada serangan penyakit jantung.
2) Mencegah lipoprotein berkepadatan rendah(LDL)  atau kolestrol jahat daripada dioksidasikan oleh radikal bebas.
LDL yang dioksidasikan itulah yang akan membentuk plak-plak pada salur darah yang menyebabkan aterosklerosis ataupun pengerasan dan penebalan arteri-arteri.
3) Mencegah penggumpalan platelet kerana resveratrol bertindak mencegah sel-sel darah melekat antara satu sama lain yang seterusnya akan membentuk gumpalan.
Gumpalan ini akan menyumbat saluran kecil pada jantung, dan seterusnya akan menyebabkan berlakunya serangan penyakit jantung.
Selain daripada itu, jika gumpalan ini tersekat pada saluran-saluran dalam otak, ia kan mengakibatkan serangan angin ahmar (strok).
4) Menggalakkan vasodilatasi dengan meningkatkan pengeluaran Nitrik Oksida yang membolehkan salur darah mengendur. Dengan itu ia akan meningkatkan pengaliran darah.

Ini antara testimoni vivix




Tak nak penyakit jantung ni leburkan impian anda nak sihat nak sihat macam orang lain? Boleh hubungi saya untuk maklumat lanjut.

 Cari vivix shaklee?
 Kak ina
Pengedar shaklee changlun,kedah.
019 4668561 (wassap/call)
Facebook: isma amanina


Salam mahabbah.

No comments:

Post a Comment

Followers